Gratis proefweek!

Claim hier!

Gratis proefweek!

Claim hier!

Say yes, to less stress!

Geplaatst op 30-10-2018

Sporten is een fantastisch medicijn tegen stress.

Zonder negatieve bijwerkingen!

Bij GoHealth Clubs komen veel mensen om verschillende redenen sporten. Een veel voorkomende reden is: “Ter reductie van stress”. Maar hoe werkt dat dan? Stress veroorzaakt juist vaak een moe gevoel en moeheid zet nou niet echt aan tot sporten. Toch is het aan te raden om juist bij stress en dus ook bij vermoeidheid, over die drempel te stappen en om juist wel te gaan sporten.

Blog door: Govert Janssen, GoHealth Clubs Rotterdam.

Stressoorzaak aanpakken en goede regulatiegewoontes aanleren.
Bij stress is het belangrijk de oorspronkelijke oorzaken van de stress aan te pakken, op te lossen of gewoon de verwerking wat tijd te geven. Het is natuurlijk altijd belangrijk de stressfactoren weg te nemen en de omgang er mee te verbeteren. Soms heb je grip op deze oorzaken, maar soms helaas ook niet. Bijvoorbeeld bij het overlijden of bij de ziekte van een naaste, wordt de stress veroorzaakt door iets wat je helaas niet weg kan nemen. Dit soort stress, veroorzaakt door een nare, soms zelfs traumatische  gebeurtenis, behoeft doorgaans ook tijd. Maar, naast het reduceren van de stress-oorzaken of het gunnen van tijd, is het ook belangrijk om gewoontes aan te leren waardoor de stress beter gereguleerd wordt. Waardoor je er beter mee om kunt gaan. Waardoor het je minder aangrijpt en je ondanks de spanning toch ontspannen kunt blijven. Sport is daarbij een uitermate geschikt middel om deze zogenoemde “regulatiegewoontes” aan te leren. Regulatiegewoontes zorgen ervoor dat de oorzaak jou niet pakt omdat je er beter mee kunt dealen. Omdat je je sterk en goed voelt, ondanks een eventuele (zware) tegenslag.

Sporten helpt de hippocampus om goed te werken. 
Er komen door het sporten twee belangrijke stofjes vrij: enerzijds Brain-Derived Neurtropphic Factor (BDNF) en anderzijds endorfine. Beide stofjes ondersteunen de hippocampus in de hersenen. De hippocampus zorgt voor een remmende werking op de aanmaak van het bekende stresshormoon cortisol.

Bij een aanhoudende hoge cortisol aanmaak, gaat de hippocampus helaas ook nog slechter functioneren. De stress neemt dan verder toe. Dit is een soort van negatieve spiraal. Je raakt verder gestrest door de stress. Voor stressreductie is een goed werkende hippocampus dan ook uitermate belangrijk. Doorbreek deze negatieve spiraal door de hippocampus weer goed laten werken en hoe doe je dat? Juist, door te bewegen!

Veel mensen die net gesport hebben, verwoorden dat ook als lekker en plezierig omdat ze naar hun zeggen het hoofd er mee leeg hebben kunnen maken. De inspanning geeft ze juist rust. Ze zijn uit de spiraal gestapt en dat voelt lekker.

Sporten maakt overigens ook vrolijker.
Tijdens het sporten worden er dus stofjes aangemaakt. Daar word je vrolijker van. Eenvoudiger kunnen we het niet maken, vrolijker wel. De stress wordt minder en je staat als vanzelf positiever en enthousiaster in het leven. Al bij matig intensief sporten heb je een verhoogde hartslag en ademhaling en doen de genoemde stofjes hun werk. Je hoeft hiervoor nadrukkelijk niet heel heftig te sporten en zwaar te zweten. Het beste medicijn tegen stress zit dan ook in je, maar je moet het wel even aanmaken.

Door sporten slaap je beter en slaap is “o zo belangrijk” bij stress.
Door te sporten wordt je lichaam weliswaar moe, maar het maakt je ook rustiger. Daardoor slaap je bijvoorbeeld de nacht na het sporten doorgaans ook beter. Om beter te slapen kun je het beste aan het einde van de middag of het begin van de avond gaan sporten. Door te sporten verdwijnen de zorgen van alledag als sneeuw voor de zon. De sport, actie en beweging pakt jouw aandacht en er is dus even geen ruimte voor de negatieve prikkels die stress veroorzaken. Wel ervaar je na het sporten een prettige moeheid. Een soort van voldaan gevoel. Daarvan ga je juist lekker slapen en een goede slaap is echt cruciaal voor het verminderen van stress. Sterker, draai het maar eens om. Als je door de stress niet kunt slapen, ligt te draaien, tobben en piekeren, dan heb je de volgende dag echt……………… nog veel meer stress.

Sport zorgt voor ontspanning.
Als je stress ervaart voel je dat niet alleen in je hoofd, maar eigenlijk in je hele lichaam. Door stress gaan je spieren onbewust meer aanspannen waardoor ze mogelijk zelfs gaan verkrampen. Denk bijvoorbeeld aan de benen, armen, nek, schouders die kunnen gaan verstijven. Soms is dat zo erg dat je krampen krijgt of onduidelijke maar stevige hoofd- en nekpijn ervaart. Bewegen zorgt voor soepele spieren die meer ontspannen zijn. Dit is ook de reden om bij dergelijke spanningshoofdpijn vaak een pijnstilling (paracetamol) te nemen, zodat je hoofd en nek wel blijft bewegen. Het niet bewegen verergert immers de pijn. En, daar komt het weer, pijn verergert de stress, dus ook hier steekt een mogelijke negatieve spiraal de kop op.   

Sport is een conditie-boost. 
Door te sporten zal op termijn ook jouw conditie verbeteren. Zowel de lichamelijke alsook de geestelijke conditie. Door een fitter gevoel zit je beter in je vel en kun je grote en kleine problemen beter aan. Laten we dit eenvoudig aantonen met een omgekeerde redenering. Voor zij die wel eens (te veel) alcohol drinken, is het ochtendgevoel de dag erna bekend als een “kater”. Je lichaam is tijdelijk in een mindere conditie en je bent daardoor licht geprikkeld en kleine problemen voelen direct wat groter aan. De wat slechtere conditie speelt direct op als een wat negatieve gemoedstoestand.

Minder alcoholconsumptie door te sporten.
Sporten doe je doorgaans zonder alcohol in het bloed. Bij stress vindt vaak ook een wat hogere alcoholconsumptie plaats. Alcohol drinken om stress te reduceren lijkt te werken, maar dat is korte termijn, want alcohol werkt bij stress extreem averechts en is daarmee echt funest. “Drink nooit tegen de stress, uitsluitend voor de gezelligheid” is dan ook een bekende stelling en een algemene wijsheid. Dit weten we allemaal en dit behoeft ook geen verder betoog. Maar juist bij stress lonkt de alcohol omdat het even doet vergeten, maar het lost feitelijk niets op en het drinken verzwakt wel je conditie. Wegblijven van alcohol dus, juist bij stress, en sporten is bij stress dan ook een fantastisch alternatief, om zonder enig gevoel van gemis of verveling een wijntje of biertje minder te drinken.  

Beter zelfbeeld.
Wetenschappelijk staat al lang vast dat sporten het algeheel welbevinden verbetert. Sport is een “feel-good” activiteit. Het helpt tegen stress en wordt zelfs ook door artsen aangeraden voor mensen in een burn-out situatie. Door te bewegen houd je je lichaam in vorm, je spieren worden sterker, je voelt je fitter, je ziet er – niet lang na de inspanning - ook gewoon fitter uit! Dat is fijn voor anderen, maar vooral ook fijn voor jou, voor jouw lichaam en voor jouw zelfbeeld! Jij bepaalt. Niemand anders.

Sporten helpt zelfs tegen depressies. 
Sporten helpt dus tegen burn-out, maar we gaan verder. Zelfs depressies kunnen worden voorkomen of worden verminderd door te sporten. Dit is zo sterk dat er wetenschappelijke onderzoeken zijn gepubliceerd waaruit blijkt dat in sommige gevallen de effecten van sporten net zo goed werken als anti-depressiva. Sporten heeft echter niet de mogelijke negatieve bijwerkingen van anti-depressiva. Indien er sprake is van een depressie zullen we je natuurlijk nooit afraden de door een arts voorgeschreven medicatie te vervangen door het sporten. Maar vraag in dat geval gerust eens aan je arts of het sporten zal helpen bij het reduceren, verhelpen of voorkomen van een depressie. Het antwoord van de arts ligt erg voor de hand.

Betere sociale contacten en verbondenheid.
Bewegen met je vrienden, of bij een club zoals GoHealth Clubs zorgt voor sociale contacten. Je hoort van anderen hoe zij omgaan met stress, je voelt je verbonden. Verbondenheid verlaagt je stress en onze personal coaches dragen daar met hun enthousiasme en betrokkenheid graag en stevig aan bij. En over verbondenheid gesproken, bij GoHealth hebben we Go!Spotify. Dat geeft je de mogelijkheid om jouw favoriete muziek op de club te beluisteren en omgekeerd, de muziek van bij het sporten ook thuis, relaxed, op te zetten en op de bank “lekker chill” te beluisteren. Thuis bij jouw club en de club bij jou thuis.

Strak in je eigen maatpak. 
Door beweging verhoogt je stofwisseling en val je af. Bij overgewicht, zie je er door een beetje afvallen vaak snel al beter uit. Ook hierdoor voel je je zekerder waardoor je veel uitdagingen beter en eenvoudiger weet te hanteren. Je zit strakker in je eigen maatpak en geen pak dat zo strak zit als je eigen pak.

Sporten verbetert je uithoudingsvermogen en je gezondheid.
Sport verbetert je uithoudingsvermogen. De werking van je hart, longen, bloed en bloedvaten verbetert en daardoor krijgen je spieren meer zuurstof. Als je uithoudingsvermogen verbetert word je minder snel moe van inspanningen en blijf je je langer fit voelen. Daarnaast brengt sport nog meer gezondheidsvoordelen zoals minder kans op obesitas, diabetes en hart- en vaatziekten. Iemand die in zware stress of in een burn-out zit heeft veel uithoudingsvermogen verloren, heeft minder energie en zorgt door energiegebrek en stress vaak minder goed voor zichzelf. Daar is weer die negatieve spiraal die zo kenmerkend is voor stress. Doorbreek die spiraal, want als je gezondheid achteruit gaat, dan kan iedereen je uitleggen dat ook dat de stress niet zal verlagen. Zorg goed voor je zelf. Gun jezelf sport. Stap over die eerste drempel heen. Je verdient het, je kunt het en, ja, je vindt het al snel fantastisch. Goed gedoseerde sport en beweging gaat je helpen de negatieve spiraal om te draaien naar een positieve flow. Op naar betere tijden. Het is een keuze, het is jouw keuze!

Gezonde sport-rust verhouding.
Bij gezond sporten hoort ook gezond herstellen. Loop niet te hard van stapel en zorg dat je gedoseerd gaat sporten. Zorg voor rustdagen tussen de sportdagen. Als je te intensief aan de slag gaat loopt je conditie terug omdat het lichaam tussen het sporten door niet kan herstellen en heb je meer kans op blessures en kun je zelfs overtraind raken – een soort van sport-burn-out!

Voor een rustige training staat circa 18 uur hersteltijd, voor een beetje pittige training staat ongeveer 42 uur hersteltijd en voor zwaardere trainingen staat zo 48 tot 72 uur hersteltijd. Hersteltijden zijn sterk afhankelijk van opbouw en gewenning. Bij ernstige stressklachten, burn-out of depressies is ruime rusttijd en een rustige opbouw erg belangrijk.

Sporten is een goed medicijn tegen stress! Je hoeft er niet voor naar huisarts of apotheek, maar je kunt gewoon vandaag nog starten. Ga je wel naar huisarts of apotheek, vraag daar dan ook eens om een sportadvies. Ze zullen (veel punten uit) dit artikel vast onderschrijven.

Wat kun je vandaag nog tegen de stress doen?

1. Maak een afspraak voor een kennismaking of proefweek en kom eens langs bij een GoHealth Club in de buurt en geef aan dat je wat stress zou willen verminderen. Je bent echt niet de enige of de eerste om dit als reden op te geven.

2. Bespreek jouw situatie met de personal coach. De valkuil voor mensen met te veel stress is vaak juist ook het te hard van stapel willen gaan, wat natuurlijk niet aan te raden is.

3. Ga uitsluitend bewegen in een prettige, ontspannen omgeving. Voor de een is dat in het bos en voor de ander is dat in een sportschool. Ga kijken bij een sportschool of je het een plezierige omgeving vindt. Sportscholen verschillen sterk in sfeer en uitstraling, van zweterig krachthonk tot schone en nette ruimtes waar je ook een krantje kunt lezen en wat lekkers kunt drinken. 

4. Er is nog een belangrijke reden om jouw situatie goed met de personal coach door te spreken en bij aanvang voor een ‘matig intensieve inspanning’ te kiezen als beginnend sporter. Misschien voel je je vlak na een stevige training wel direct al veel lekkerder, maar vergis je niet wat je daarmee van je lichaam vraagt. Datzelfde lichaam is – bij stressklachten - bezig de accu weer op te laden. En dan wil je niet gelijktijdig diezelfde accu ook weer leegtrekken. Het lekkere gevoel na een zeer intensieve training komt onder meer door de hoge adrenalinespiegel in je bloed als gevolg van deze intensieve inspanning. Onze personal coaches begeleiden je daarom bij een passende opbouw.

Luister naar je lichaam en zoek begeleiding.

Mensen met veel stress, een burn-out of depressie negeren helaas onbewust maar vaak de signalen van hun eigen lichaam langdurig, waarmee ze uiteindelijk hun lichaam uitputten. Monitor het lichaam dus goed en beoordeel zorgvuldig hoe je reageert op de fysieke belasting.

De juiste begeleiding bij het inzetten van sport om te herstellen van stress, burn-out of depressie is zeker geen overbodige luxe. Zorg voor een kundige coach die jouw situatie goed kent.

 

Deel dit bericht:

Wil jij op de hoogte blijven of er een GoHealth vestiging bij jou in de buurt opent of wil je zelf een club starten?

LESS STRESS WEKEN100% IN BALANS. STRESSVERMINDERING